Dla prawidłowego działania układu hamulcowego niezbędne są odpowiednie płyny hamulcowe. To, w jakim stanie jest Twój samochód i wszystkie jego podzespoły ma duży wpływ na bezpieczeństwo Twoje i innych uczestników ruchu drogowego. Stosowanie się do przepisów kodeksu drogowego, pełna koncentracja w trakcie prowadzenia auta i zastosowanie odpowiedniego płynu pozwoli Ci na szybsze zatrzymanie samochodu w sytuacji zagrożenia. Droga hamowania może być krótsza, a to pozwala uniknąć nieprzewidzianego zdarzenia.

Wyświetlanie wszystkich wyników: 13

PŁYN HAMULCOWY DOT-4 0,5L ORGANIKA 8,00  Cena netto: 6,50 
PŁYN HAMULCOWY DOT-4 5L MANNOL 56,68  Cena netto: 46,08 
MANNOL LHM FLUID 1L 8301 22,00  Cena netto: 17,89 
PŁYN HAMULCOWY DOT-4 0,5L MANNOL 6,90  Cena netto: 5,61 
PŁYN HAMULCOWY DA-1 0,5L ORGANIKA 8,43  Cena netto: 6,85 
PŁYN HAMULCOWY DOT-3 0,5L K2 7,00  Cena netto: 5,69 
PŁYN HAMULCOWY DOT-3 & 4 0,5L MOTUL 18,50  Cena netto: 15,04 
PŁYN HAMULCOWY DOT-3 0,5L ORGANIKA 7,16  Cena netto: 5,82 
PŁYN HAMULCOWY DOT-4 0,5L K2 7,00  Cena netto: 5,69 
PŁYN HAMULCOWY DOT-4 1L MANNOL 11,90  Cena netto: 9,67 
PŁYN HAMULCOWY DOT-5.1 0,5L ORGANIKA 10,00  Cena netto: 8,13 
PŁYN HAMULCOWY R-3 0,5L ORGANIKA 7,64  Cena netto: 6,21 
PŁYN HAMULCOWY RBF 660 0,5L MOTUL 45,00  Cena netto: 36,59 

Jak oznaczone są płyny hamulcowe?

Płyny hamulcowe dzieli się ze względu na temperaturę ich wrzenia. Jest to najważniejszy parametr, nie jest tutaj istotna lepkość substancji tak jak w przypadku olejów silnikowych. Nasz sklep internetowy Olejada.pl oferuje płyny hamulcowe, które dzielą się na:

  • Płyny hamulcowe DOT 3 – główny składnik płyny to eter glikolu. Płyny z tej grupy charakteryzują się temperaturą wrzenia 205 stopni Celsjusza dla płynu suchego oraz 140 stopni Celsjusza dla płynu mokrego. Najczęściej stosowane w starych pojazdach.
  • Płyny hamulcowe DOT 4 – stosowany najczęściej, produkowany na bazie eteru glikolu i estrów boranowych. Dzięki temu dodatkowi płyny zyskują wyższą temperaturę wrzenia, która wynosi odpowiednio 230 stopni Celsjusza dla płynu suchego i 150 stopni Celsjusza dla mokrego. To sprawia, że płyn jest stabilniejszy podczas pracy i eksploatacji.
  • Płyny hamulcowe DOT 4+ – znajdzie zastosowanie do hamulców hydraulicznych w samochodach osobowych, autach dostawczych i maszynach budowlanych. Ma większą temperaturę wrzenie w porównaniu z płynem DOT 4, jest to 265 stopni Celsjusza dla suchego i 170 stopni Celsjusza dla mokrego.
  • Płyny hamulcowe DOT 5 – często stosowane w pojazdach wojskowych i tych, które są nieużywane przez lata. Cechują się dużą żywotnością. Płyny DOT 5 produkuje się na bazie sylikonu, bo jest odporny na wodę, dzięki czemu układ hamulcowy chroniony jest przed korozją. Temperatura wrzenia dla tej grupy to 160 stopni Celsjusza dla mokrego i 180 stopni Celsjusza dla suchego płynu.
  • Płyny hamulcowe DOT 5.1 – ich temperatura wrzenia to 260 stopni Celsjusza dla suchego i 180 stopni Celsjusza dla mokrego. Powstaje po wymieszaniu eteru glikolu i odpowiednio dobranych dodatków.
  • Płyny hamulcowe R3 – szeroko stosowane w pojazdach starszego typu, gdzie montowane są tarcze i bębnowe układy hamulcowe.

Płyny hamulcowe dzieli się, biorąc pod uwagę ich zdolność do mieszania się z wodą, czyli higroskopijność.Płyny higroskopijne to te, które zdolne są do absorbowania wody i wilgoci w różnym stopniu. Podstawą są substancje takie jak olej rycynowy, alkohol, ester glikolu i boranu, tlenek etylenu i inne. Do tej grupy przypisuje się DOT 3, DOT 4, DOT 4+ oraz DOT 5.1.Płyny niehigroskopijne to te, które nie łączą się z wodą. Ich skład to najczęściej olej mineralny i silikon. W tej grupie jest DOT 5.

Jak często wymieniać płyny hamulcowe?

Żeby zachować sprawność układu hamulcowego, płyny hamulcowe należy wymieniać co dwa lata lub co 40 tysięcy kilometrów. Do spuszczanego, zanieczyszczonego płynu dolewamy nowy, dlatego ważne jest wybranie płynu, który był zastosowany wcześniej. Mieszanie obu tych płynów w zbiorniku pozwoli uniknąć zapowietrzenia układu. Wymiana płynu nie jest trudna, ale wymaga pomocy drugiej osoby. Żeby wymienić płyn w układzie, musisz zdjąć wszystkie koła i odłączyć przewód hamulcowy od zacisku, dlatego musisz zrobić to na podnośniku. Twój pomocnik siedząc w samochodzie, musi naciskać hamulec, wtedy płyn wypływa z przewodów.