Oleje przemysłowe to środki smarne wykorzystywane w przemyśle do ochrony elementów maszyn, kompresorów, które pracując, narażone są na wysokie obciążenia. Główny, zadaniem olejów przemysłowych jest ochrona przed zatarciem, odprowadzanie ciepła, zabezpieczenie przed zanieczyszczeniami lub wodą czy korozją. Duża ilość i różnorodność olejów przemysłowych sprawia duży problem w trakcie ich wyboru, dlatego ważne jest stosować oleje przemysłowe według ich klasyfikacji i zaleceń producenta maszyn. W konsekwencji zły dobór oleju może spowodować awarię Twoich urządzeń i przestoje w pracy.

Wyświetlanie wszystkich wyników: 12

OLEJ DO POMP PRÓŻNIOWYCH CORALIA VACUUM 5L ORLEN 101,08  Cena netto: 82,18 
OLEJ DO URZĄDZEŃ PNEUMATYCZNYCH PNEUMATIC VG-32 5L ORLEN 64,51  Cena netto: 52,45 
OLEJ NIEEMULGUJĄCY ACP-2E 5L ORLEN 55,41  Cena netto: 45,05 
CORALIA VDL 100 1L ORLEN 14,00  Cena netto: 11,38 
OLEJ DO MASZYN SPRĘŻARKOWYCH 500ml KF 4169 15,00  Cena netto: 12,20 
OLEJ SPRĘŻARKOWY L-DAA 100 5L QUALITIUM 43,00  Cena netto: 34,96 
OLEJ SPRĘŻARKOWY CORALIA L-DAA 100 5L ORLEN 48,00  Cena netto: 39,02 
CORALIA VDL 46 5L ORLEN 70,52  Cena netto: 57,33 
EMULGOL ES-12 5L ORLEN 67,24  Cena netto: 54,67 
OLEJ DO GWINTOWANIA I NAWIERCANIA 500ML CX80 18,00  Cena netto: 14,63 
SMAR DO WIERCENIA I CIĘCIA METALWORKING SPRAY 400ML AVIA 12,00  Cena netto: 9,76 
TRANSOL 320 5L ORLEN 61,99  Cena netto: 50,40 

Jakie właściwości spełniają oleje przemysłowe?

Oleje przemysłowe i środki smarne stosowane są w układach hydraulicznych, hamulcowych, w turbinach, sprężarkach, silnikach przemysłowych, układach chłodniczych, przekładniach oraz prowadnicach. Ich podstawowym zadaniem jest ochrona metalowych elementów, które w trakcie wykonywanej pracy mogą się nagrzewać z powodu tarcia między sobą. Dzięki temu zmniejsza się zapotrzebowanie na energię do obsługi mechanizmów i pozwala na długą i niezawodną pracę. Oleje przemysłowe  zapobiegają powstawaniu ognisk korozji, która może utrudniać wykonywana pracę i powodować dostawanie się zanieczyszczeń do układu Twojej maszyny. Jeśli twoje urządzenie w swojej konstrukcji posiada pierścienie tłokowe, to zastosowanie odpowiedniego oleju działa uszczelniająco na układ. Odpowiednia lepkość pozwala na uzyskanie lepszych efektów i zwiększa ochronę elementów maszyny w trakcie wykonywanej pracy. Dobre oleje przemysłowe powinny charakteryzować się niską zdolnością do pienienia i zdolnością do szybkiego odpowietrzania. Dzięki odporności na utlenianie i stabilności termicznej można określić żywotność oleju przemysłowego w momencie, kiedy pracuje oraz w czasie kiedy jest przechowywany w magazynie. Oleje przemysłowe dobrej jakości nie powinny być toksyczne.

Jakie normy muszą spełniać oleje przemysłowe?

Oleje przemysłowe z powodu swojej różnorodności i przeznaczenia zostały zakwalifikowane w grupy klasyfikacji, dzięki którym możesz w łatwy sposób wybrać substancję smarującą właściwą dla Twojej maszyny przemysłowej lub urządzenia, które w trakcie pracy wymaga smarowania elementów narażonych na tarcie. Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna w skrócie ISO opracowała normę PN-PE ISO 6743. Norma ta dzieli się na osiemnaście grup, które są przyporządkowane do urządzeń, do których powinny być stosowane:

  • Układy smarowania przelotowego – Grupa A – PN-EN ISO 6743-1:2009, przeznaczone do smarowania lekko obciążonych części takich jak łożyska toczone, przekładnie mechaniczne, wrzeciona, łożyska ślizgowe i prowadnice. Dodatkowo dzielą się na: AY, AN, AB, AC.
  • Wrzeciona, łożyska i sprzęgła współpracujące – Grupa F – PN-EN ISO 6743-2:2009, środki stosowane w tej grupie to mineralne oleje bazowe z dodatkami uszlachetniającymi. Dzielą się na dwie grupy: FC i FD.
  • Sprężarki – Grupa D – PN-EN ISO 6743-3:2009
  • Układy hydrauliczne – Grupa H – PN-EN ISO 6743-4:20015-09, powszechnie stosowane oleje mineralne, biodegradowalne dla urządzeń mobilnych, które pracują w miejscach, gdzie należy utrzymać ochronę środowiska, trudnopalne odporne na działanie wysokich temperatur.
  • Turbiny – Grupa T – PN-EN ISO 6743-5:2009, składają się na nią cztery grupy: TS, TG, TH oraz TC. Nie obejmuje smarów dla turbin lotniczych i wiatrowych. Charakteryzuje się odpornością na temperaturę i utlenianie.
  • Przekładnie – Grupa C — PN-EN ISO 6743-6:2013-03, oleje są podzielone na 11 klas. Dla przekładni stosuje się oleje mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Oleje syntetyczne są produkowane na bazie PAO i poliglikoli.
  • Obróbka metali – Grupa M – PN-EN ISO 6743-7:2009, 17 rodzajów olejów na bazie mineralnej, roślinnej lub syntetycznej i dodatki. Oleje te nie zawierają wody. W zależności od zastosowania maszyny dobiera się olej.
  • Czasowa ochrona przed korozją – Grupa R – PN-EN ISO 6743-8:2008, to głównie oleje konserwacyjne i te z rozpuszczalnikiem, rozróżnia się 18 grup tyś środków. Najczęściej stosowane, kiedy maszyna jest nieużywana.
  • Smary plastyczne – Grupa X – PN-EN ISO 6743-9:2009, stosuje się je, kiedy technicznie lub ekonomicznie nie jest wskazane używanie olejów.
  • Inne zastosowania – Grupa Y – PN-EN ISO 6743-10:2014-10, to wszystkie środki niesklasyfikowane w normie PN-EN ISO 6743, podzielone na 21 grup, stosowane przy wydobyciu np. węgla zapobiegają pyleniu. Można je stosować też do polerowania metalu.
  • Narzędzia pneumatyczne – Grupa P – PN-EN ISO 6743-11:2014-10, oleje nietoksyczne, które nie zaszkodzą operatorowi maszyny, który może wdychać mgłę olejową. Dzielone na 10 grup, to oleje mineralne, syntetyczne oraz roślinne.
  • Ciekłe nośniki ciepła – Grupa Q – PN-EN ISO 6743-12:2012 – głęboko rafinowane oleje mineralne w celu usunięcia związków siarki i innych chemicznie niestabilnych składników stosowane w maszynach, gdzie najważniejsze jest zachowanie stabilności termicznej, termooksydacji oraz odporności na tworzenie osadów. Dzielą się na 5 grup.
  • Prowadnice ślizgowe – Grupa G – PN-EN ISO 6743-13:2013-03 – dla prowadnic w zależności od właściwości i materiału, z którego wykonana jest prowadnica. Głównie stosowane to oleje mineralne, a w niektórych przypadkach syntetyczne i roślinne z klasą lepkości ISO-L-G, o lepkości od VG 68 do VG 220, a przy bardzo obciążonych prowadnicach nawet VG 320.
  • Obróbka cieplna – Grupa U – PN-EN ISO 6743-14:2012 – dzielone na 26 grup płyny hartownicze. To czyste oleje parafinowe mineralne i roślinne. Wykorzystywane przy hartowaniu metali.
  • Oleje do silników wewnętrznego spalania – Grupa E – PN-EN ISO 6743-15:2015-06, dzielone na 5 grup to środki stosowane do smarowania silników dwusuwowych z zapłonem iskrowym.
  • Antyadhezyjna ochrona form – Grupa B – nie opracowano dla niej normy, brak międzynarodowej klasyfikacji uzupełnia polska PN-B-19305:1996, do zabezpieczeń form, głównie oleje roślinne biodegradowalne.
  • Cylindry maszyn parowych – Grupa Z – nie opracowano dla niej normy, smary, które muszą cechować się wysoką lepkością i termooksydacją Stosowane do smarowania cylindrów i części rozrządowych i dławic maszyn parowych, które pracują w wysokich temperaturach.
  • Oleje elektroizolacyjne – Grupa N – IEC 1039:1990, środki, które stosuje się tam, gdzie wymaga się dobrych właściwości izolacyjnych oraz stosunkowo niską lepkość, dzięki czemu występuje lepsze chłodzenie. Oznaczenie to norma organizacji IEC, która współpracuje z ISO.