Oleje przekładniowe głównie stosowane są w skrzyniach zmiany biegów. Stosuje się je też w przekładniach głównych, mechanizmach różnicowych oraz innych miejscach, gdzie niezbędne jest smarowanie elementów zębatych narażonych na duże obciążenia. Każdy wie, jak ważna jest utrzymanie tych podzespołów w dobrej kondycji. Skrzynia biegów to element, który zaraz po silniku jest chyba najważniejszy w całym systemie przeniesienia napędu. Odpowiedni dobór oleju przekładniowego pozwala przedłużyć żywotność przekładni, dla której został zastosowany. Nie ryzykuj usterki, poznaj zalecenia producenta i stosuj oleje przekładniowe, które są przeznaczone do Twojego modelu skrzyni.

Nie znaleziono produktów, których szukasz.

Jak często wymieniać oleje przekładniowe?

Oleje przekładniowe nie muszą być wymieniane tak często, jak oleje silnikowe, dlatego dużo tez zależy od indywidualnego użytkowania samochodu. Przy wymianie oleju w skrzyni biegów trzeba wziąć pod uwagę, w jaką przekładnię wyposażony jest Twój samochód służbowy lub prywatny. Dostępne są oleje do skrzyń manualnych, automatycznych i dwusprzęgłowych DSG (głównie grupa Volkswagen). Zastanawiasz się teraz jak rozpoznać taki olej? Po przeczytaniu etykiety dowiesz się, do jakiej skrzyni jest dany olej, bo producenci umieszczają na niej informacje, dla jakiego rodzaju przekładni on jest. Ważne jest, żeby stosować się do zaleceń producenta, bo stosowanie niewłaściwego oleju przekładniowego może spowodować uszkodzenie skrzyni i unieruchomienie Twojego samochodu. Jeśli kupujesz pojazd używany z przebiegiem powyżej 100 tysięcy km, powinieneś rozważyć wymianę oleju, tym bardziej że taka wymiana jest stosunkowo tania. Następną wymianę możesz planować mniej więcej co 80-100 tysięcy km. Przyjmując, że średnio pokonasz około 25 tysięcy km, to następnej wymiany dokonasz po około 4 latach. W tym czasie pozostałe oleje i filtry zdążysz wymienić minimum 8 razy.

Oleje przekładniowe – jakie są oznaczenia i co one znaczą?

Oleje przekładniowe są odpowiednio oznaczone przez producentów. Trudno jest dokonać błędnego wyboru, chyba że nie znasz znaczenia klasyfikacji, do jakich dany olej jest przypisany. Producenci samochodów podają informacje, jakie oleje przekładniowe stosować.

Jeśli nie masz książki serwisowej, informacji o oznaczeniu oleju do skrzyni znajdziesz na stronie producenta. W naszym sklepie internetowym Olejada.pl znajdziesz oleje przekładniowe dla każdego samochodu. Zadania, które ma wykonywać olej w skrzyni, często się wykluczają. I tak ciecz smarująca, musi:

  • tworzyć warstwę ochronną,
  • wytrzymywać olbrzymie naciski,
  • zachowywać właściwości w dużym zakresie temperatur,
  • chronić przed korozją,
  • chłodzić,
  • rozpuszczać zanieczyszczenia.

Dlatego powstała klasyfikacja, która określa sposób zastosowania i przeznaczenia oleju do konkretnych zadań. Jedną z najważniejszych cech jest lepkość oleju przekładniowego, która jest określana dwiema cyframi i jedną literą według normy SAE J306. Oznacza ona lepkość oleju w różnych zakresach temperatur np.: 75W-140. Pierwsze to zakres temperatur zimowych, a drugi letnich.

Drugi rodzaj oznaczeń to klasa jakości API, która określa zawartość dodatków i uszlachetniaczy. Dzieli się na:

  • API GL-1 – oleje najprostsze, bez dodatków dla przekładni, które pracują pod małym obciążeniem.
  • API GL-2 – oleje nieco wyższej klasy przeznaczone do lekkiej pracy z małą ilością dodatków antykorozyjnych i zapobiegających spalaniu.
  • API GL-3 – oleje do mało obciążanych przekładni ręcznych. Stosowane również w przekładniach walcowych i stożkowych.
  • API GL-4 – stosuje się do średnio obciążonych przekładni manualnych (skrzyń biegów) i przekładni głównych.
  • API GL-5 – zawierają bardzo dużo dodatków, przeznaczone do pracy pod dużym obciążeniem.

W samochodach najczęściej używane to API GL-4 i API GL-5, bardzo rzadko można spotkać normę API GL-6, przeznaczoną do pracy w ekstremalnych warunkach. API to klasyfikacja głównie dla skrzyń manualnych, w pojazdach gdzie producent zastosował przekładnię główną o ograniczonym tarciu zastosujesz olej o oznaczeniu LS lub LSD. Do automatycznych skrzyń biegów przewidziano dodatkowe oznaczenie ATF.