Parowanie szyb w samochodzie – dlaczego szyby parują?

Wpis

Parujące szyby w samochodzie to częste zjawisko, które daje o sobie znać najczęściej jesienią, zimą i wczesną wiosną. Wzrost wilgotności, temperatura powietrza w środku samochodu powoduje skraplanie wody na powierzchni szyb wewnątrz i zaparowane szyby w mgnieniu oka ograniczają widoczność. Problem parowania szyb zazwyczaj ma swoje źródło lub kilka, a w tym artykule dowiesz się jak zapobiec parowaniu szyb. Ciężko jest prowadzić samochód, kiedy mamy zaparowane szyby, dlatego warto zapobiegać parowaniu, bo przez zaparowane szyby spowodujesz zagrożenie na drodze.

Co powoduje parowanie szyb wewnątrz samochodu?

Parujące szyby znacznie ograniczają widoczność i skracają czas reakcji. Żeby wyeliminować parowanie szyb, musisz wiedzieć, co powoduje parowanie szyb samochodzie? Bez tego walka z zaparowanymi szybami w okresie jesienno-zimowym lub zimowo-wiosennym może okazać się bezskuteczna i wracać do Ciebie regularnie, kiedy wilgotność powietrza wzrasta. W momencie, w którym odkryjesz przyczyny problemu i je zlikwidujesz, problem parujących szyb zostanie tylko wspomnieniem. W dużym skrócie parowanie szyb, to wynik różnicy temperatur i wzrostu wilgotności powietrza. Mechanika auta jest tak skonstruowana, że cyrkulacja powietrza nie pozwala na zaparowanie szyb od wewnątrz. Tak jest w warunkach idealnych, niestety Twój samochód jest stale eksploatowany i niektóre elementy się zużywają, dlatego problem ten dotyczy auto nowych i używanych. W ogóle szyby parują w każdym samochodzie. Dobrą wiadomością jest to, że o ile nie wyeliminujesz czynnika pogodowego, możesz znacznie ograniczyć zjawisko parowania szyb, dokonując drobnych czynności serwisowych. Zaparowane szyby samochodu szybko przestaną być uciążliwe, kiedy wilgoć z Twojego samochodu zniknie.

Przyczyny parowania szyb – jakie elementy mechaniczne odpowiadają za nadmierne parowanie szyb?

Najczęstszym powodem parowania szyb jest filtr kabinowy. To właśnie on odpowiada za prawidłową cyrkulację powietrza. Z każdym kilometrem filtr kabinowy przyjmuje na siebie zanieczyszczenia, które mogą powodować jego zatkanie lub tunelu wentylacyjnego. Regularna wymiana i dbanie o jego dobry stan sprawiają, że zaparowane szyby samochodu z tego powodu to rzadkość. Każdy mechanik w pierwszej kolejności wskaże wymianę filtra kabinowego jako pierwszy krok do pozbycia się wilgoci wewnątrz auta. Stały dopływ świeżego powietrza jest niezbędny. Jeśli wymiana zapchanego filtra nie pomogła, zwróć uwagę na pracę nagrzewnicy i układu klimatyzacji. Tak, klimatyzacja jest ważnym elementem wyposażenia samochodu nie tylko latem, żeby utrzymać przyjemną i niską temperaturę. Jej zadaniem jest również dokonywać odpowiedniej wymiany powietrza. Elementem, który mógł ulec uszkodzeniu, jest nagrzewnica, z której płyn chłodniczy przecieka. Zaobserwujesz to, sprawdzając regularnie zbiorniczek i poziom płynu. Przeciekający płyn może osadzać się na przedniej szybie. Sposobem na pozbycie się uciążliwego parowania szyb jest też ustawienie odpowiedniego nawiewu. Ustawiając obieg wewnętrzny, szybciej zagrzejesz auto zimą, ale zablokujesz dopływ świeżego powietrza, lepiej jest ustawiać nawiewy na obieg zewnętrzny. Wtedy stopień parowania szyb jest zdecydowanie mniejszy.

Co zrobić, żeby ograniczyć parowanie szyb samochodowych?

Parowaniu szyb sprzyja też wilgoć, która jest w dywanikach samochodowych, dlatego wymień welurowe dywaniki na dywaniki gumowe, z których szybko pozbędziesz się wody po deszczu, czy roztopionego śniegu z butów. W samochodach z szyberdachem są kanaliki, które odprowadzają wodę, zdarza się tak, że w którymś miejscu dochodzi do zatkania się odpływu i woda gromadzi się na przykład w bagażniku. Parowaniu szyb zapobiega dokładne wysuszenie auta i wszystkich wilgotnych elementów. Szyby zaparują wewnątrz, nawet jeśli są brudne, dlatego warto umyć zaparowane szyby. Brudne szyby są jednym z powodów częstego parowania szyb i osadzania się na nich pary wodnej, dlatego umycie szyb, to czynność, która możesz wykonać samodzielnie lub poprosić o to na myjni. Jeśli sprawdziłeś już każdy opisany przez nas element, brudne szyby są już wspomnieniem, klimatyzacja działa poprawnie, a Ty częściej używasz obiegu zewnętrznego niż wewnętrznego, a mimo to dalej nic się nie zmieniło, to koniecznie sprawdź stan uszczelek. Tych w drzwiach i wokół szyb. Dlaczego? Nieszczelne uszczelki mogą powodować przenikanie do wnętrza pojazdu uciążliwej wilgoci. Uszkodzona uszczelka również powoduje zaparowanie szyb. Wystarczy, że podczas przymrozku przymarzła, a Ty otwierając drzwi rano, naderwałeś jej fragment. Te przy szybach mogą parcieć pod wpływem słońca, przez co pękają i zapraszają wodę z deszczu do wnętrza pojazdu.

Jak zapobiec dostawaniu się wilgoci do wnętrza auta?

Zapchany filtr kabinowy wymieniaj na bieżąco, stosuj pochłaniacze wilgoci, które przeciwdziałają parowaniu szyb, jeśli nie masz pewności, czy zlikwidowałeś wszystkie przyczyny zaparowanych szyb. Szyby w samochodzie parują, jeśli zostawisz w nim mokre i wilgotne rzeczy, ręcznik po basenie, mokry parasol. Nie zostawiaj we wnętrzu samochodu otwartych napojów i wody. Jeśli zimą wsiadasz do samochodu, staraj się mocno otrzepać buty, żeby jak najmniej śniegu zostało na wycieraczce. Jeśli jest to możliwe i nie pada deszcz, otwórz raz na jakiś czas okna, żeby szybciej przewietrzyć wnętrze samochodu. Jeśli nie możesz tego zrobić, regularnie włączaj klimatyzację, przez cały rok. Jeśli klimatyzacja nie działa, użyj nawiewu skierowanego na szybę i delikatnie uchyl boczną szybę, para na wewnętrznej stronie szyb szybko się ulotni. Dbając o swoje bezpieczeństwo i komfort pasażerów parowaniem szyb warto się zając jak najszybciej i nie bagatelizować sprawy. Intensywność parowania szyb ogranicza też środki chemiczne, które z powodzeniem możesz zastosować.