Regularna wymiana płynu hamulcowego znacząco wpływa na Twoje bezpieczeństwo i innych użytkowników drogi. Nowy płyn hamulcowy ma lepsze właściwości i jego zastosowanie skraca drogę hamowania nawet o kilka metrów.
Dla prawidłowego działania układu hamulcowego niezbędny jest odpowiedni płyn hamulcowy. Stary płyn możesz wymienić przy okazji serwisu tarcz hamulcowych lub klocków hamulcowych albo jeśli masz do tego warunki, zrobić samodzielną wymianę płynu w swoim garażu. Kontrolowanie poziomu płynu hamulcowego powinno stać się Twoją regularną rutyną, aby móc w porę zareagować i wymienić zużyty płyn hamulcowy. Pamiętaj, że działanie poszczególnych elementów układu hamulcowego uzależnione jest od ilości płynu i jego jakości. Stosowanie się do porad z tego artykułu pozwoli Ci na szybsze zatrzymanie samochodu w sytuacji zagrożenia na drodze i uniknięcia poważnych konsekwencji względem pozornej oszczędności kilkudziesięciu złotych, bo tyle kosztuje płyn hamulcowy.
Jak oznaczone są płyny hamulcowe?
Płyny hamulcowe dzieli się ze względu na to, jaka jest ich temperatura wrzenia. Płyn hamulcowy regularnie pracuje pod obciążeniem termicznym powstałym na skutek tarcia kloców o tarczę hamulcową, dlatego warto wybrać płyn dopasowany pod charakterystykę Twojej jazdy. Przygotowaliśmy krótką ściągawkę, która pozwoli dopasować rodzaj płynu hamulcowego do Twojego auta:
- Płyny hamulcowe DOT 3 – główny składnik płyny to eter glikolu. W tej grupie temperatura wrzenia płynu wynosi 205 stopni Celsjusza dla płynu suchego oraz 140 stopni Celsjusza dla płynu mokrego. Najczęściej stosowane w starych pojazdach.
- Płyny hamulcowe DOT 4 – stosowany najczęściej, produkowany na bazie eteru glikolu i estrów boranowych. Dzięki temu temperatura wrzenia płynu jest wyższa i wynosi odpowiednio 230 stopni Celsjusza dla płynu suchego i 150 stopni Celsjusza dla mokrego. To sprawia, że płyn jest stabilniejszy podczas pracy i eksploatacji.
- Płyny hamulcowe DOT 4+ – znajdzie zastosowanie do hamulców hydraulicznych w samochodach osobowych, autach dostawczych i maszynach budowlanych. Ma większą temperaturę wrzenia płynu hamulcowego w porównaniu z płynem DOT 4, jest to 265 stopni Celsjusza dla suchego i 170 stopni Celsjusza dla mokrego.
- Płyny hamulcowe DOT 5 – często stosowane w pojazdach wojskowych i tych, które są nieużywane przez lata. Cechują się dużą żywotnością. Płyny DOT 5 produkuje się na bazie sylikonu, bo jest odporny na wodę, dzięki czemu układ hamulcowy chroniony jest przed korozją. Temperatura wrzenia dla tej grupy to 160 stopni Celsjusza dla mokrego i 180 stopni Celsjusza dla suchego płynu.
- Płyny hamulcowe DOT 5.1 – ich temperatura wrzenia to 260 stopni Celsjusza dla suchego i 180 stopni Celsjusza dla mokrego. Powstaje po wymieszaniu eteru glikolu i odpowiednio dobranych dodatków.
- Płyny hamulcowe R3 – szeroko stosowane w pojazdach starszego typu, gdzie montowane są tarcze i bębnowe układy hamulcowe.
Jakość płynu hamulcowego bierze się z jego odporności na temperaturę, a ta jest wyższa, jeśli często hamujesz, jeśli pokonujesz długie trasy, hamulce mają szansę się schłodzić. Do tego ważny jest też podział, jaką płyny hamulcowe mają zdolność do mieszania się z wodą, czyli higroskopijność płynu hamulcowego. Płyny higroskopijne to te, które zdolne są do absorbowania wody i wilgoci w różnym stopniu. Podstawą są substancje takie jak olej rycynowy, alkohol, ester glikolu i boranu, tlenek etylenu i inne. Do tej grupy przypisuje się DOT 3, DOT 4, DOT 4+ oraz DOT 5.1. Płyny niehigroskopijne to te, które nie łączą się z wodą. Ich skład to najczęściej olej mineralny i sylikon. W tej grupie jest DOT 5. Im mniej wody w układzie tym rzadsza jest korozja układu hamulcowego i ryzyko uszkodzeń mechanicznych układu hamulcowego.
Jak często wymieniać płyny hamulcowe?
Żeby zachować sprawność układu hamulcowego, płyny hamulcowe należy wymieniać co dwa lata lub co 40-50 tysięcy kilometrów. Dlaczego podaje się obie te wartości? Ponieważ czas tak samo, jak przebieg ma wpływ na obecny w układzie płyn hamulcowy. Ktoś, kto pokonuje codziennie po kilkaset kilometrów, jest w stanie w kilka miesięcy przejechać wspomniane 40-50 tysięcy kilometrów, a osoby, które mało jeżdżą swoimi samochodami, ten sam dystans mogą pokonać w 5 lat. To szczególnie ważne dla właścicieli aut kolekcjonerskich, które wyprowadzane z garażu są tylko w sezonie na krótkie rozruchowe przejażdżki.
Jak sprawdzić stan płynu hamulcowego?
Żeby sprawdzić stan płynu hamulcowego, będziesz musiał zajrzeć pod maskę swojego samochodu. Na zbiorniczku płynu hamulcowego zaznaczone są dwa poziomy. Minimalny i maksymalny. Ciśnienie płynu hamulcowego jest bardzo wysokie, dlatego zaleca się, aby poziom płynu był pomiędzy minimalnym a maksymalnym. Jeśli nie zbliża się termin wymiany, można dolewać płyn hamulcowy dla zachowania odpowiedniego stanu.
Jak wymienić płyn hamulcowy samemu?
Płyn hamulcowy odpowiada za sprawne działanie układu hamowania i jest jednym z ważniejszych płynów eksploatacyjnych. Jego wymiana jest dość prosta i możesz zrobić to samemu. Przed wymianą płynu hamulcowego warto przygotować sobie odpowiednie narzędzia i stanowisko pracy. Przyda się też pomoc drugiej osoby, która podpompuje pedałem hamulca ciśnienie w układzie. Kupić płyn hamulcowy możesz w Internecie, na przykład tutaj lub w sklepie motoryzacyjnym. Dużą strzykawką wyciągnij stary płyn, następnie powoli wlewaj nowy płyn, zwracając uwagę na jego poziom, który ma się znajdować między minimum a maksimum. Znajdź odpowietrznik, który zazwyczaj znajduje się na zacisku przy kole, które jest w największej odległości od zbiorniczka. Ściągnij jego zabezpieczenie i wyczyść końcówkę, na którą założysz wężyk, którym zlejesz stary płyn. Teraz możesz poprosić druga osobę o podpompowanie pedału hamulca i utrzymanie go wciśniętego, a w tym momencie możesz odkręcić odpowietrznik, a ciśnienie wypchnie pozostały płyn. Zakręć odpowietrznik i dopiero teraz poproś swojego pomocnika o ponowne pompowanie hamulcem. Cały czas kontroluj poziom, jaki jest w zbiorniczku, żeby uniknąć zapowietrzenia układu. Kilkadziesiąt złotych, tyle kosztuje płyn hamulcowy, samodzielna naprawa pozwoli Ci zaoszczędzić i utrzymać samochód w odpowiednim stanie. Jeśli wymiana nie przyniosła poprawy w hamowaniu sprawdź stan pompy hamulcowej i przewodów hamulcowych.