Zanim wybierzesz olej silnikowy, musisz wiedzieć, jakie parametry są najistotniejsze. Parametry oleju silnikowego to między innymi lepkość, indeks lepkości, zawartość detergentów, kwasowość, temperatura wrzenia i zdolność odprowadzania ciepła. Najlepiej jest posiłkować się zaleceniami producenta i zgodnie z nimi określić specyfikacje oleju silnikowego. Olej silnikowy zabezpiecza metalowe elementy przed korozją, zatarciem i uszkodzeniem. Podczas pracy silnika na wysokich obrotach, jakość oleju ma wysoki wpływ na jego żywotność. W przypadku, kiedy nie wiesz, jaki olej silnikowy jest obecnie w silniku Twojego auta, dobór oleju silnikowego może być uzależniony od kilku czynników.
Jaki olej silnikowy wybrać do swojego samochodu?
Odpowiedni olej silnikowy wybierzesz, jeśli zwrócisz uwagę na pierwsze kryterium wyboru, czyli to jaki silnik jest w Twoim samochodzie. Wybór oleju odpowiedniego dla silnika diesla, silnika spalinowego — benzynowego lub tego zasilanego LPG jest kluczowy, ponieważ każdy z nich charakteryzuje się praca w innej temperaturze z innym rodzaje paliwa, który ma bezpośredni wpływ na elementy silnika. Dzięki informacjom producenta oleju na etykiecie łatwo jest odróżnić te trzy rodzaje olejów silnikowych od siebie. Na opakowaniach olejów silnikowych są wszystkie niezbędne informacje takie jak: temperatura pracy oleju, oznaczenia oleju i jego klasę lepkości. Oleje silnikowe różnią się od siebie, dlatego każdy producent samochodów rekomenduje konkretny olej dla danego silnika. Zapoznaj się z informacją w instrukcji obsługi Twojego auta lub na stronie producenta. Kupując nowy samochód, praktycznie nie ma problemu z wyborem odpowiedniego oleju. Gorzej jest, kiedy kupujesz auto używane, a poprzedni właściciel nie prowadził spisów wymiany oleju i nie zwracał uwagi na zawieszkę pod maską, która obecnie jest standardem w szanujących się warsztatach mechanicznych. W takiej sytuacji musisz zasugerować się przebiegiem pojazdu lub wyszukać informacji na stronie producenta. To w zasadzie jedyny sposób, żeby dowiedzieć się jaki olej silnikowy wybrać — syntetyczny, półsyntetyczny czy mineralny. Tego ostatniego używa się obecnie najmniej. Najczęściej stosuje się oleje półsyntetyczne w przypadku używanych samochodów. Najważniejszym kryterium wyboru oleju silnikowego jest jego klasa lepkości.
Jakie są rodzaje olejów silnikowych?
Z poprzedniego akapitu wiesz już, jakie są rodzaje olejów silnikowych. Na rynku dostępne są oleje syntetyczne, oleje półsyntetyczne i oleje mineralne. Lepkość olejów silnikowych wyznacza klasyfikacje, do której dany olej powinien się zaliczyć. Oznaczenia oleju silnikowego na opakowaniu zgodne z tym, co zaleca producent silnika, są czytelne dla każdego kierowcy. Zanim wybierzesz olej silnikowy, zwróć też uwagę, w jakich warunkach będzie eksploatowane auto. Wybierając olej odpowiedni do pracy z Twoim silnikiem, przedłużysz żywotność jednostki napędowej. Olej mineralny to najtańszy olej silnikowy. To rodzaj tradycyjnego oleju powstałego z rafinacji ropy naftowej. Ma najniższą jakość, dlatego stosuje się go przede wszystkim w starszych silnikach samochodowych. Olej syntetyczny jest wytwarzany sztucznie z rafinowanych olejów bazowych i chemicznych dodatków. Ma on najlepsze właściwości smarujące i cechuje się wysoką odpornością na temperatury. Jego atutem jest dłuższy okres między wymianami, Olej syntetyczny stosowany jest w nowszych samochodach osobowych, które pozwalają na wysokie osiągi i wymagają lepszego smarowania. Pomiędzy olejem mineralnym i syntetycznym jest jeszcze olej półsyntetyczny, który jest mieszanką obu olejów. Ma lepsze właściwości niż mineralny, ale jest tańszy od syntetycznego. Stosowany jest w silnikach, które nie wymagają tak dokładnego smarowania, jak w przypadku oleju syntetycznego.
Jak często wymieniać olej silnikowy?
Dla prawidłowej pracy jednostki napędowej olej silnikowy powinno się wymieniać regularnie. Producenci samochodów postawieni pod ścianą przez ekologów wydłużyli średni przebieg dla wymiany oleju nawet do 30 tysięcy kilometrów. Do tej pory średnio olej silnikowy był zmieniany przez kierowców co 10-15 tysięcy kilometrów lub raz na rok. To wszystko uzależnione jest od tego, jak użytkujesz swój samochód. Niektórzy wymieniają olej silnikowy nawet co 8 tysięcy kilometrów. Wydłużenie okresu wymiany oleju miało przynieść korzyść w postaci oszczędności właścicielom aut. W konsekwencji, jeśli się zastosujesz do zaleceń producentów, możesz stracić nawet kilka tysięcy złotych na naprawę silnika. Zużyty olej silnikowy traci swoje właściwości, przez co jego praca jest mniej efektywna. Do zużytego oleju łatwiej może dostać się woda, która spowoduje korodowanie elementów silnika. Kiedy olej pracuje, zmniejsza się jego lepkość, przez co nie przylega on odpowiednio do metalowych elementów silnika. Zadbaj o regularną wymianę oleju silnikowego i ciesz się z niezakłóconej pracy Twojego silnika przez tysiące kilometrów.
Jakie są różnice między olejem mineralnym, półsyntetycznym i syntetycznym?
Oleje silnikowe mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne różnią się od siebie przede wszystkim składem, jakością i właściwościami. Poniżej przedstawiam główne różnice między tymi olejami:
- Skład — Olej mineralny powstaje z surowców naturalnych, takich jak ropa naftowa, i zawiera tylko niewielkie ilości dodatków chemicznych, takich jak inhibitory korozji. Olej półsyntetyczny to mieszanina oleju mineralnego i syntetycznego, zawierająca większą ilość dodatków chemicznych. Olej syntetyczny jest produkowany sztucznie z wysokiej jakości bazowych olejów syntetycznych i dodatków chemicznych.
- Jakość — Olej syntetyczny charakteryzuje się najwyższą jakością ze względu na precyzyjną kontrolę procesów produkcyjnych i stosowanie najlepszych jakościowo surowców. Olej mineralny ma zazwyczaj niższą jakość niż olej syntetyczny, a olej półsyntetyczny znajduje się pomiędzy nimi pod względem jakości.
- Właściwości — Olej mineralny ma niższy punkt wrzenia i gęstość niż olej syntetyczny, co oznacza, że szybciej się zużywa i wymaga częstszych zmian oleju. Olej syntetyczny charakteryzuje się wyższą odpornością na wysokie temperatury, co pozwala na dłuższy okres między zmianami oleju i lepsze smarowanie silnika w trudnych warunkach. Olej półsyntetyczny łączy właściwości obu rodzajów olejów, ale jest mniej odporny na wysokie temperatury niż olej syntetyczny.
- Czystość: Olej syntetyczny jest najczystszy ze wszystkich trzech rodzajów olejów. Jest on wytwarzany w kontrolowanych warunkach laboratoryjnych, co pozwala na uzyskanie bardzo czystego produktu. Olej mineralny może zawierać zanieczyszczenia, takie jak woski lub związki metalowe, które mogą szkodzić silnikowi.
- Czas zmiany oleju: Olej syntetyczny ma zwykle dłuższy okres zmiany niż olej mineralny. Olej syntetyczny może wymagać zmiany co 10 000-15 000 km, podczas gdy olej mineralny zwykle wymaga zmiany co 5 000-7 000 km.
- Odporność na niskie temperatury: Olej syntetyczny jest również najlepszy pod względem odporności na niskie temperatury. Zachowuje on swoje właściwości smarujące nawet w bardzo niskich temperaturach, co pozwala na łatwiejsze uruchomienie silnika w zimie. Olej mineralny może gęstnieć w niskich temperaturach, co może prowadzić do trudności w uruchomieniu silnika.
Stosowanie oleju o odpowiednich właściwościach wydłuży żywotność silnika w Twoim samochodzie.