Jeśli chodzi o układ wtryskowy w aucie, chemiczne czyszczenie wtryskiwaczy może uchronić Cię przed dużymi wydatkami. Jakimi? Nawet kilka tysięcy złotych. Umówmy się, jeśli mowa jest o wymianie lub regeneracji wtryskiwaczy, to zawsze jest drogo. Płać i płacz, ale czy na pewno? Przecież są preparaty, które mogą w bezpieczny dla silnika sposób zadbać o kondycje i sprawność układu wtryskowego. Efekt uboczny? W zasadzie nie występują, no, chyba że te pozytywne, Twój portfel nie traci na wadze, a ty nie rwiesz sobie włosów z głowy i nie wykrzykujesz, ile to już Cię ten samochód nie kosztuje. I że najchętniej to zrzuciłbyś go ze skarpy.
Zanim to zrobisz, zanim stracisz nerwy, usiądź wygodnie, weź coś do picia i przeczytaj, jak możesz zaoszczędzić kilka tysięcy, inwestując kilkadziesiąt złotych. Wiemy, że grzebanie w silniku nie każdego pociąga, dlatego opiszemy też sposoby nie inwazyjne, które wymagają tylko jednej czynności i kilku sekund cierpliwości. Jeśli lubisz majsterkować przy swoim samochodzie, dowiesz się jak skutecznie i podczas jednej sesji przywrócić poziom pracy wtrysków do minimum zadowalającego. Czyszczenie wtryskiwaczy diesla lub benzynowych nie jest niczym skomplikowanym.
Jak poznać, że ze wtryskiwaczami dzieje się coś niedobrego?
Nie jesteś zadowolony z pracy silnika. Odczuwasz różnicę w charakterystyce jazdy. Niezależnie od tego, jakie paliwo lejesz do zbiornika Twojego samochodu, do komory spalania dostarczają je wtryskiwacze i to one mogą stać za wszystkimi objawami, które dotyczą Twojego samochodu. W przypadku silników benzynowych oraz w przypadku silników diesla wtryskiwacze są ważną częścią układu paliwowego. Ich zakłócona praca powoduje niekiedy unieruchomienie silnika i awarię. Niestety uszkodzenie wtryskiwaczy common rail daje różne objawy i może to być:
- problem z uruchomieniem silnika — tak samo na „zimnym”, jak i na „ciepłym”,
- szarpana, nieregularna praca jednostki — jeśli już odpalisz,
- gaszenie silnika podczas jazdy na biegu jałowym,
- biały lub czarny dym wydobywający się z wydechu,
- spadek mocy silnika,
- zwiększone zużycie paliwa,
- stukanie pod maską, specyficzny hałas, który może rozpoznać dobry mechanik,
- zapach oleju napędowego lub benzyny w oleju silnikowym
Objawów zużycia wtryskiwaczy podczas pracy jednostki napędowej jak widzisz, jest wiele. Najczęściej powodem wizyty w serwisie użytkownicy aut wskazują nierówną pracę silnika. Awarii ulegają wtryski w silniku diesla, te w silnikach benzynowych są mniej obciążone, przez co są trwalsze, ale nie oznacza to, że regularne czyszczenie wtrysków i profilaktyka ich nie dotyczy. Czyszczenie układu wtryskowego jest ważnym elementem eksploatacji auta.
Ile kosztuje czyszczenie wtryskiwaczy, a ile kosztuje ich regeneracja lub wymiana?
O układ wtryskowy trzeba dbać i stosować regularnie środki zapobiegawcze i chemiczne czyszczenie. Tak jak w przypadku normalnej eksploatacji samochodu powinieneś pamiętać o wymianie filtrów i olejów oraz płynów takich jak hamulcowy czy chłodniczy, tak samo regularnie powinieneś czyścic wtryski. Wymiana wtryskiwaczy na nowe to koszt kilku tysięcy złotych, ceny zaczynają się od 1 500 złotych za sztukę. A z doświadczenia wiemy, że często na jednym się nie kończy, bo ignorowanie objawów, które opisujemy wyżej, może doprowadzić do awarii poszczególnych wtryskiwaczy. Regeneracja w zależności od silnika i samego wtrysku zaczyna się już od 700 do 800 złotych za sztukę. O ile jest ona możliwa. Są przypadki, w których nie opłaca się naprawiać uszkodzonych wtrysków i trzeba wymienić cały słupek silnika, ale to też nie jest operacja, którą wykonasz za grosze. W skrajnych przypadkach naprawa układu wtryskowego przekracza wartość auta.
Regularne czyszczenie wtryskiwaczy dostępnymi na rynku produktami może pomóc Ci przywrócić do normy pracę silnika i nie osiwieć ze stresu o wydatki. Dobrej jakości, skuteczne preparaty kupisz już od 80 złotych za opakowanie. Czasem tych opakować zużyjesz 3 i więcej, a czasem wystarczy tylko jedno. Jak widzisz, różnica jest widoczna gołym okiem, nawet jeśli miałby kupić kilka opakowań cleanera. Po czyszczeniu praca silnika ulega poprawie.
Czy można samemu wyczyścić wtryskiwacze?
Tak. Samodzielne czyszczenie wtryskiwaczy nie jest skomplikowane. Na rynku dostępne jest wiele produktów, które w tym pomagają. Jeśli szukasz odpowiedniego, sprawdź, co jest dostępne w naszym sklepie tutaj.
Zanim wybierzesz produkt, który będziesz chciał użyć w swoim aucie, podłącz je pod komputer i sprawdź jakie wartości pracy wtryskiwaczy wskazuje. Te informacje są kluczowe przy wyborze właściwego oczyszczacza. Podjedź do najbliższego serwisu i poproś o podłączenie komputera, koszt do około 100 zł w zależności od regionu i cennika danego serwisu. Są dwa sposoby na wyczyszczenie wtryskiwaczy. Pierwszy ten dla bardziej zaawansowanych i lubiących „grzebać” przy samochodzie miłośników majsterkowania i drugi zdecydowanie szybszy, mniej inwazyjny, przy którym nie ubrudzisz sobie nawet rąk. Przy pierwszym podłączasz puszkę z preparatem za pomocą wężyków bezpośrednio do układu paliwowego, czyli pompy wysokiego ciśnienia i wtrysków i odpalasz silnik, żeby ten w trakcie czyszczenia wtryskiwaczy pracował na czystym preparacie. Pamiętaj, aby dobrze podłączyć wężyki do zasilania i powrotu oraz koniecznie pamiętaj o instalacji jednorazowego filterka i napełnieniu przewodu preparatem, żeby nie zapowietrzyć układu. Sprawdź, czy połączenie jest szczelne. Całość możesz też puścić przez filtr paliwa zamontowany w aucie, pamiętaj jednak o tym, żeby go wymienić po skończonej operacji. Cały zestaw możesz kupić razem z cleanerem.
W zależności od tego, jak mało pali Twój samochód czas na czyszczenie układu paliwowego może być dłuższy lub krótszy, najważniejsze, to spalenie całej zawartości opakowania. W tym przypadku silnik i układ wtryskowy pracują tylko na samym preparacie. Nie obawiaj się, jest to bezpieczne dla silnika, korzystając ze środków do profesjonalnego czyszczenia wtryskiwaczy, nic nie uszkodzisz. Drugi sposób to wlanie zawartości puszki bezpośrednio do zbiornika paliwa przez wlew. Tuz przed tankowaniem, kiedy jesteś na stacji i zbiornik jest prawie pusty, wlej zawartość i następnie zatankuj minimum 30 litrów paliwa. Wyrzuć puszkę do odpowiedniego kosza i ruszaj w drogę. Środek sam zajmie się wtryskiwaczami paliwa. Czynność powtórz kilka razy. Za każdym razem niezależnie od tego, który sposób wybierasz, podjedź na sprawdzenie parametrów wtryskiwaczy komputerem. Jeśli te się nie poprawią, konieczna będzie wizyta w serwisie.
Czyszczenie wtrysków benzynowych odbywa się w ten sam sposób. Jeśli obawiasz się, że nie poradzisz sobie z pierwszym sposobem, zawsze możesz jechać do mechanika, który zajmuje się usługami czyszczenia wtryskiwaczy oraz poprosić go o sprawdzenie korekcji wtryskiwaczy i zastosowanie preparatu. Pamiętaj też, żeby dokładnie przeczytać instrukcje zamieszczone na opakowaniu przez producenta. Niektóre preparaty czyszczące producent sugeruje używać na 500 litrów oleju napędowego, ale wtedy działają one jedynie ochronnie, a nie czyszcząco. Konieczność czyszczenia wtryskiwaczy wymusza też na Tobie paliwo, jakie tankujesz. Wtryskiwacze silnika diesla są bardzo wrażliwe na kiepskiej jakości paliwo i zabrudzenie wtryskiwaczy wpływa na ich pracę.
Jak często czyścić wtryskiwacze?
Czyszczenie wtryskiwaczy warto regularnie powtarzać. Dzięki temu kultura pracy silnika jest zachowana na odpowiednim poziomie. Pamiętaj o tym, że preparaty do czyszczenia wtryskiwaczy to nie jest magiczny środek, który naprawi układ wtryskowy. To jest produkt, który warto stosować, zanim zdecydujesz się na wydanie kilku tysięcy złotych w serwisie.
Tego typu środki czyszczące najlepiej jest stosować przed zimą i na wiosnę. Dlaczego? Już tłumaczymy. Zimą zimne paliwo wędruje do silnika, stamtąd ogrzane wraca do zbiornika i powstaje w nim para wodna. Po zastosowaniu preparatu jego składniki mieszają powstałą wodę z mieszanką preparatu i paliwa. To sprawia, że woda jest usuwana ze zbiornika. Możesz też zastosować zasadę, czyszczenia wtryskiwaczy co 10 lub 20 tysięcy kilometrów. Najważniejsze jest regularne podawanie, bo okazuje się, że po chemicznym czyszczeniu układu żywotność wtrysków i samego silnika się wydłuża.